Radi by ste sa pustili do vykonávania niečoho veľkého ? Zariaďovanie bytu ?Podnikanie ? Zdravší životný štýl ? Vedecký projekt ? Pri predstave na tieto veci sa takmer všetkým zakrúti hlava. Koľko úsilia to všetko bude stáť, kým si budete môcť konečne povedať „som v cieli!“ ?
Začnite víziou
Niekomu by sa zdalo, že už napísanie si samotného plánu je komplikované a potrebovali by ste ešte aj vytvorenie plánu na samotné vytvorenie plánu. Stačí sa však držať niekoľkých krokov, ktoré vám pri tvorbe plánov pomôžu. Začnite víziou. Vaša predstava o dosiahnutí cieľa nemusí mať reálne,alebo hmatateľné kontúry. Stačí ak máte základnú predstavu o tom, aké sú základné kroky pri riešení. Napríklad ak je váš plán podnikať, ale to je zatiaľ všetko čo vás napadlo, opýtajte sa sami seba, v čom by ste chceli podnikať. Ak si na tú otázku odpoviete, skúst ju čo najviac rozvinúť a píšte si čo najviac synoným, ktoré vás s daným podnikaním napadnú. Ak by teda chcel niekto začať predávať zmrzlinu tak jeho kľúčové slová by boli : stánok, zákazníci, prísady, miesto predaja, čas predaja.
Každé z kľúčových slov tvorí jeden z krátkodobých cieľov, nad ktorými sa musíte zamyslieť a aj ten opäť čo najviac rozviť nejakými pomocnými otázkami. Fantázii sa však medze nekladú, ak by ste mali nakoniec až príliš veľa otázok, tie menej podstatné si môžete vyškrtnúť. Dôležité je zapísať si čo najviac vecí. S tým vám môžu pomôcť napríklad aj vaši priatelia, či vaše deti, s ktorými si „zahráte hru“ nech hovoria všetky slová, ktoré ich napadnú, keď sa povie slovo stánok, zákazník, prísada a tak ďalej. Nakoniec možno bude tvorba plánu celkom pekná zábava.
Skúsime si teda vytvoriť celistvejší pohľad na náš plán s predajom zmrzliny, poďme vymyslieť otázky na naše dané kľúčové slová.
Stánok
· Aký veľký by mal byť ?
· Koľko by ma stál ? Odkiaľ získam peniaze ?
· Nie je lepší nájom ?
· Ako by som ho ozdobil ?
· Kam všade by som zavesil reklamu ?
· Mal by som pred stánkom aj posedenie ?
Zákazníci
· Koľko zákazníkov denne si musí kúpiť zmrzlinu aby som neprerobil ?
· Za akú cenu by som mal zmrzlinu predávať ?
· Čo ak budú chcieť zákazníci aj občerstvenie v podobe nápoja ?
Prísady
· Čo všetko obsahuje výroba zmrzliny ?
· Budem si zmrzlinu vyrábať sám ?
· Koľko stoja tie prísady ? Dám do nich niečo špeciálne ? Koľko druhov zmrzliny budem predávať ?
Miesto predaja
· Kde budem zmrzlinu predávať ? Bude tam dosť ľudí ? Neexistuje tam už nejaká konkurencia ?
Čas predaja
· Oplatí sa mi otvárať stánok aj v jari či v jeseni ? Kedy stánok otvorím ? Budem v zisku ak bude otvorený len cez leto ?
Takto som vytvoril niekoľko základných pilierov vášho plánu na realizáciu čohokoľvek, potom stačí na dané otázky si už len odpovedať, zapísať do prehľadnej podoby a jednu po druhej začať realizovať. V rovnakom postupne môžete pokračovať v čomkoľvek. Veľa šťastia.